Obecné zastupiteľstvo obce Zvolenská Slatina v zmysle ustanovenia § 11 ods. 4 písm. j) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov schvaľuje štatút obce Zvolenská Slatina (ďalej len „štatút“), ktorý ako vnútorný predpis obce podrobnejšie upravuje vymedzenie samosprávy, postavenie a právomoc orgánov obce a ich vzťahy, podiel občanov na rozvoji a zveľaďovaní obce, prístup k informáciám.
Prvá časť
Postavenie obce
Čl. 1
Základné ustanovenia
- Obec je samostatný územný samosprávy a správny celok Slovenskej republiky; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších právnych predpisov a zásad hospodárenia s majetkom obce samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.
- Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Rozsah výkonu samosprávnej pôsobnosti obce je upravený v ustanovení § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Obec má svoj názov obec Zvolenská Slatina .
Čl. 2
Symboly obce
- Obec má svoje vlastné symboly, ktoré orgány obce používajú pri výkone samosprávy.
- Symboly obce sú erb obce, vlajka obce a pečať obce.
- Podrobnú úpravu o symboloch obce upravuje Všeobecne záväzné nariadenie obce o symboloch obce a ich používaní.
Čl. 3
Územie obce
- Územie obce je územný celok, ktorý tvoria dve katastrálne územie – Zvolenská Slatina a Slatinka
- Územie obce predstavuje výmeru 4 593,8 ha.
- Hranice katastrálneho územia obce prebiehajú Očová, Lieskovec, Zvolen, V.H. Kalinka, Slatinské Lazy, Vígľaš
- Vyobrazenie a popis prechodu hranice katastrálneho územia obce tvorí prílohu č. 1 tohto štatútu.
Čl. 4
Označovanie ulíc a iných verejných priestranstiev a číslovanie stavieb
Pri určovaní názvov ulíc a iných verejných priestranstiev a pri určovaní súpisného a orientačného čísla stavbám sa postupuje podľa ustanovenia § 2b a § 2c zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Čl. 5
Kronika obce
- Kronika obce Zvolenská Slatina sa vedie v slovenskom jazyku
- Zápisy do kroniky sa vykonávajú priebežne. Zápisy chronologicky dokumentujú fakty zo spoločenského a hospodárskeho života obce. Sú hodnoverným svedectvom o udalostiach v obci a o ľuďoch, ktorí sa pričinili o prospech života obyvateľov obce
- Text jednotlivých zápisov do kroniky schvaľuje obecné zastupiteľstvo po predbežnom prerokovaní a vyjadrení komisie kultúry, športu a mládeže a obecnej rady
- Spracovaním zápisov do kroniky je poverený kronikár, ktorého na návrh starostu menuje a odvoláva obecné zastupiteľstvo
- Kronika je majetkom obce a je neprenosná. Je k nahliadnutiu u starostu obce
Druhá časť
Orgány obce
§ 6
Základné ustanovenia
- Orgánmi obce sú
- obecné zastupiteľstvo,
- starosta obce.
- Obecné zastupiteľstvo zriaďuje výkonné, kontrolné a poradné orgány
- obecný úrad,
- obecnú radu,
- komisie pri OZ, ktoré poslanci schvália na začiatku volebného obdobia, alebo vymenuje starosta obce
- obecný hasičský zbor,
- podľa potreby môže zriadiť ďalšie svoje orgány a útvary.
Čl. 7
Obecné zastupiteľstvo
- Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce.
- Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradená pôsobnosť uvedená v ustanovení § 11 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Postavenie a pôsobnosť obecného zastupiteľstva upravujú ustanovenia § 11, § 11a, §11b a § 12 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Pravidlá rokovania obecného zastupiteľstva, najmä jeho prípravu rokovania, spôsob uznášania sa a voľby orgánov upravuje rokovací poriadok obecného zastupiteľstva.
- Obecné zastupiteľstvo si vyhradzuje
- schvaľovať pracovný poriadok,
- schvaľovať organizovanie obecných zbierok,
- určovať názov obce,
- zriaďovať sociálne, zdravotné, kultúrne, školské a predškolské zariadenia, zriaďovať obchodné spoločnosti,
- rozhodovať o zlúčení, rozdelení a zrušení obce,
- rozhodovať o zmene hraníc katastrálneho územia obce,
- určovať a meniť názvy ulíc a iných verejných priestranstiev,
- voliť (menovať) veliteľa obecného hasičského zboru.
Čl. 8
Starosta obce
- Predstaviteľom obce a najvyšším orgánom obce je starosta. Funkcia starostu je verejná funkcia. Starosta reprezentuje obec navonok a koná v jej mene v právnych vzťahoch s inými právnickými osobami ako aj s fyzickými osobami.
- Postavenie a kompetencie starostu upravujú ustanovenia § 13, § 13a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Starosta obce rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom a týmto štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Čl. 9
Zastupovanie starostu
- Starostu počas neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie zastupuje jeho zástupca.
- Zástupca starostu sa ujíma funkcie len v čase krátkodobej neprítomnosti (dovolenka, služobná cesta, PN…….) alebo nespôsobilosti starostu obce na výkon funkcie a do pôsobnosti mu patrí
- viesť a organizovať prácu obecného úradu,
- prijímať bežné rozhodnutia,
- uskutočňovať správne a daňové konanie, a vydávať len také prvostupňové rozhodnutia, ktoré neznesú odklad,
- byť v kontakte so štátnymi orgánmi a orgánmi vyšších územných celkov.
- Zástupcovi starostu nepatria kompetencie zákonom vyhradené iba starostovi obce. Zástupca starostu nemôže vykonávať pôsobnosti starostu vyplývajúce zo zákona najmä
- štatutárneho orgánu majetkoprávnych vzťahov obce a pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov obce,
- správneho orgánu v administratívnoprávnych vzťahoch s výnimkou rozhodnutí, ktoré neznesú odklad.
Čl. 10
Obecná rada
- Obecná rada vykonáva voči komisiám uznesenia obecného zastupiteľstva, koordinuje a kontroluje ich činnosť a spolupracuje s nimi pri príprave zasadaní obecného zastupiteľstva.
- Obecná rada plní bežné úlohy podľa pokynov obecného zastupiteľstva medzi jednotlivými jeho zasadaniami.
- Obecná rada nemôže
- konať vo veciach, ktoré sú zákonom alebo týmto štatútom vyhradené iba obecnému zastupiteľstvu a starostovi,
- vystupovať ako orgán samosprávy obce voči právnickým osobám a fyzickým osobám.
- Zriadenie, voľba, počet členov a postavenie obecnej rady upravuje ustanovenie § 14 zákona o obecnom zriadení a rokovací poriadok obecného zastupiteľstva.
Pokiaľ nie je zriadená obecná rady, poslanci raz za mesiac majú pracovnú poradu.
Čl. 11
Postavenie a úlohy Obecného hasičského zboru
- Úlohy Obecného hasičského zboru
- zabezpečuje zdolávanie požiarov, záchranných prác pri živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach,
- zabezpečuje plnenie úloh hasičskej jednotky vyplývajúce zo zákona č. 314/2001 Z. z.
- ochrane pred požiarmi, vyhl. Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z.
- požiarnej prevencii, vyhl. Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 611/2006 Z. z. o hasičských jednotkách,
- informuje obecné zastupiteľstvo o stave plnenia úloh na úseku ochrany pred požiarmi.
Čl. 12
Tretia časť
- Účasť občana na samospráve obce
- Práva a povinnosti obyvateľov obce
- Obyvateľom obce je osoba, ktorá má na území obce trvalý pobyt.
- Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce
- orgánmi obce,
- hlasovaním obyvateľov obce,
- verejným zhromaždením obyvateľov obce.
- Obyvatelia obce majú právo na prístup k informáciám o výkone samosprávy, prenesenom výkone štátnej správy na obec a o zámeroch rozvoja obce. Orgány obce zabezpečujú informovanosť obyvateľov obce o ich činnosti a o rozvoji obce priamo na rokovaní obecného zastupiteľstva, verejnom zhromaždení obyvateľov obce, na úradných tabuliach, spravodaji obce a miestnym rozhlasom.
- Informácie, ktoré má k dispozícii obecný úrad sú prístupné pre všetkých obyvateľov obce.
- Práva a povinnosti obyvateľov obce sú upravené v ustanovení § 3 zákona o obecnom zriadení.
Čl. 13
Štvrtá časť
- Riadenie obecnej samosprávy
- Zásady riadenia
- Obecné zastupiteľstvo a starosta obce má originálnu, zo zákona a tohto štatútu pochádzajúcu pôsobnosť. Každý z nich má zodpovednosť za jej výkon a následky voči voličom a štátnym orgánom v rozsahu, v ktorom je oprávnený konať.
- Medzi obecným zastupiteľstvom a starostom nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti, ich vzájomné vzťahy vymedzuje zákon a tento štatút. Pred voličmi sú rovnocenní partneri, pretože obidva orgány obce sú volené priamo voličmi. V rámci rešpektovania kompetencií obidvoch orgánov obce a sľubu starostu a poslanca obecného zastupiteľstva je vzájomná spolupráca obidvoch orgánov obce v rámci dobrých mravov – vzájomné rešpektovanie, úcta a slušnosť.
- Orgány zriadené obecným zastupiteľstvom v rozsahu svojej pôsobnosti majú zodpovednosť za jej výkon a následky voči obecnému zastupiteľstvu.
- Zamestnanci obce za svoju činnosť a plnenie úloh na obecnom úrade zodpovedajú starostovi. Úlohy obecného úradu upravuje organizačný poriadok obecného úradu.
- Kompetenčné konflikty medzi orgánmi zriadenými obecným zastupiteľstvom rieši obecné zastupiteľstvo.
- Kompetenčné konflikty medzi zamestnancami obce a kompetenčné konflikty medzi obcou a orgánmi štátu rieši starosta.
- Organizačné jednotky a zariadenia bez právnej subjektivity a s právnou subjektivitou zriadené obecným zastupiteľstvom riadi medzi jednotlivými zasadaniami obecné zastupiteľstvo a starosta.
Čl. 14
Systém, stupne riadenia a organizačná štruktúra
Systém riadenia obecnej samosprávy je vymedzený štruktúrou riadiacich stupňov a vzájomnými vzťahmi nadriadenosti a podriadenosti v schéme organizačnej štruktúry, ktorá je uvedená v prílohe č. 2.
Piata časť
Vnútorné vzťahy orgánov a organizačných jednotiek a zariadení
Čl. 15
Vzťah starostu a obecného zastupiteľstva
- Starosta je samostatným orgánom obce konštituovaný nezávisle od obecného zastupiteľstva, a preto v zásade od neho nezávislým. Obecné zastupiteľstvo ho nekonštituovalo, a teda ho nemôže ani odvolať z funkcie.
- Starosta obce nie je poslancom obecného zastupiteľstva. Zvoláva ho, predsedá mu, podpisuje jeho uznesenia a všeobecne záväzné nariadenia obce, nemôže na jeho rokovaní hlasovať.
- Zo vzájomných vzťahov starostu a obecného zastupiteľstva zákon ustanovuje, že starosta môže predkladať obecnému zastupiteľstvu vlastné návrhy a má právo veta voči jeho uzneseniam, o ktorých sa domnieva, že odporujú zákonu alebo sú pre obec zjavne nevýhodné.
- Obecné zastupiteľstvo schvaľuje starostovi
- vyšší plat a odmenu,
- mzdové prostriedky pre zamestnancov obce,
- technické vybavenie obecného úradu a ustanovuje na jeho kontrolu hlavného kontrolóra obce a vyhlasuje podľa zákonných podmienok hlasovanie obyvateľov obce o odvolaní starostu.
Čl. 16
Vzťah starostu a jeho zástupcu
- V čase, keď starosta je prítomný a spôsobilý výkonu obecného úradu, nemôže pôsobiť zástupca starostu popri starostovi obce.
- Starosta nemá oprávnenie poverovať zástupcu starostu plnením akýchkoľvek úloh, pretože medzi nimi nie je nijaký právny vzťah.
Čl. 17
Vzťah starostu a obecnej rady
- Starosta prostredníctvom obecného úradu vytvára administratívne, technické a materiálne podmienky pre činnosť a zasadanie obecnej rady.
- Starosta, keďže nie je poslancom obecného zastupiteľstva, nemôže byť členom obecnej rady. Starosta zvoláva jej zasadnutia, predkladá jej vlastné návrhy, predsedá jej a podpisuje jej uznesenia, ale nemôže v nej hlasovať. Nakoľko je obecná rada poradným orgánom starostu obce, jej uznesenia nie sú pre starostu záväzné.
Čl. 18
Vzťah starostu a hlavného kontrolóra
- S právoplatne zvoleným hlavným kontrolórom starosta obce uzavrie pracovnú zmluvu.
- Starosta vytvára materiálne a technické podmienky na plnenie úloh hlavného kontrolóra.
- Medzi starostom a hlavným kontrolórom nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti, ak zákon neustanovuje inak.
Čl. 19
Vzťah starostu a komisií
- Prostredníctvom obecného úradu starosta zabezpečuje organizačné a administratívne veci komisiám obecného zastupiteľstva.
- Medzi starostom a komisiami nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
Čl. 20
Vzťah starostu a organizačných jednotiek a zariadení
- Medzi jednotlivými zasadnutiami obecného zastupiteľstva riadi činnosť vedúcich organizačných jednotiek a zariadení najmä na úseku
- nakladania s verejnými finančnými prostriedkami,
- dodržiavania zásad o hospodárení s majetkom obce,
- plnenia ich hlavných úloh.
- Pri zistení nedostatkov predkladá obecnému zastupiteľstvu návrh opatrení.
- Vedúci organizačných jednotiek a zariadení sú povinní rešpektovať starostu obce ako najvyšší výkonný orgán obce pri jeho riadiacej činnosti voči nim.
Čl. 21
Vzťahy medzi komisiami a medzi organizačnými jednotkami a zariadeniami
- Ukladať úlohy komisiám môže len obecné zastupiteľstvo. Predsedovia a členovia komisií sú postavení na rovnakej úrovni. Nie je medzi nimi vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
- Jednotlivé komisie na základe poverenia obecného zastupiteľstva vykonávajú kontrolnú činnosť voči organizačným jednotkám a zariadeniam. Kontrolný orgán a kontrolovaný sa vzájomne rešpektujú a vytvárajú si podmienky pre vzájomnú činnosť.
Čl. 22
Vzťah hlavného kontrolóra a vedúcich organizačných jednotiek a zariadení
Vedúci organizačných jednotiek a zariadení sú povinní rešpektovať hlavného kontrolóra obce a pri jeho kontrolnej činnosti musia vytvárať podmienky na plnenie jeho úloh. Nie je medzi nimi vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
Čl. 23
Záverečné ustanovenia
- Zrušuje sa Štatút obce Zvolenská Slatina schválený uznesením obecného zastupiteľstva č. 21/2/94 zo dňa 18.2.1994
- Tento Štatút obce Zvolenská Slatina schválilo obecné zastupiteľstvo na svojom zasadaní 26. októbra 2009 uznesením č. 265/ 2009 a nadobúda účinnosť 10.11.2009.
- Na zmenu a doplnenie tohto štatútu je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov obecného zastupiteľstva.
- Výkon pôsobnosti orgánov obce a pôsobnosť nimi zriadených orgánov musí byť v súlade s týmto štatútom.
V Zvolenskej Slatine dňa 26.10.2009
Ján Beňo
starosta obce